عمورة حته سكره و دمه عسل و اخو خلودي دودي دودي صاحبي
السكره حبيبه قلبي توته الزئتوته و نفسي تتكلم بقي و تنطق و اسمع اسمي منه
ا
حكايه بقيت بسمعها كتير
و باشكال كتير
بس المضمون تقريبا واحد
من فتره لاقيت وحده صاحبتي بتتصل بيه في التليفون بتقولي فاضيه نرغي قلت لها فاضيه
هي مش صديقه بس اتعرفنا في كورس كده و بعدها جت الظروف و اشتغلنا مع بعض
مش اصحاب يعني استغربت المكالمه ..بس يظهر انها كانت مش لاقيه حد تفضفض له
قالت لي عايزة اخد رايك في حاجه
واحد متقدملي ..قلت خير ..قالت لي متجوز ..قلت يا خبر هو القصه دي مش هتخلص اصلي سمعتلي حوالي عشر خمستاشر قصه من دول
و عياااااااااااااااااااااااااااااط لدرجه الانهيار ..انا مش موافقه ..طيب خلاص يبقي بتعيطي ليه ؟؟؟
قالت لي مش عارفه ..قلت لها لأ عارفه
طيب اومال فين القصه ..القصه اني كنت فاكره انه حد كده اي كلام و حد حد عايز يلعب وواخدها سكه ..لكن المفاجاه اني طلعت اعرفه قالتي لي فضلت المح لك و انتي مش فاهمه ليه ...اتخضيت مين .؟؟؟
قالت لي ايوه الدكتور فلان ..دكتور معداش 35 سنه كان معانا في كورس كده ممتاز و شغله فوق الممتاز كان صدفه بيحكي لنا علي مراته بكل ود و حب و احترام
طيب في ايه يا بنتي ..معقوله مش ممكن مش مصدقاه ..طيب ليه ؟؟
قالت لي بعد ما اتعرفنا بمده لاقيته بيقولي بحبك
كمان ..هو هيقولها ..ايوة هو مش هيتجوز من وراها هو ما يعملش كده
و بعد انهيار و بكا و صوااااااات ..بس انا مش موافقه ..و هقوله ابعد نهائي عني
لاقيت نفسي بدوخ و الله ..يا خبر ..البنت هتموت
طيب و بعدين .؟؟؟ هم الرجاله عايزين ايه ؟؟ليه بيعمل كده ؟؟اولا في مراته ..ثانيا في بنات الناس ؟؟
و بنات تقول استحاله ؟؟و بنات تقول مش احسن من الوحده ؟؟
و ناس تقول ده حل ي وقت صعب زي ده؟؟و ناس تقول دي مجرمه و خرابه بيوت هتاخد واحد من مراته ...
بس اللي عملته صاحبتي ؟؟انها بعدت فعلا ..بس شوفتها بعدها بكام شهر صدف في الجامع كنت داخله اصلي ..قلت لها ازيك وحشتيني عامله ايه ؟؟ردت بكلمه واحده
أيام و بتعدي
كلها أيام
ساعات تعدي معانا
ساعات تعدي بينا
بس الاكتر تعدي فوقينا
تدوسنا
أيام و لازم نعيشها
اللي عنده حل تاني يقول
نقدر أزاي نعدي الايام الصعبه غير اننا نعيشها و خلاص
أصبحت اليوم و لا اجد نوري
أنطفا النور بداخلي
نور ظل معي سنوات عمري بأكمله
كان من عادته ان يقل أحيانا ........أو يزيد احيانا
يوشك احيان اخري علي الزوال ..و لكن كان دائما يبقي
أما اليوم فقد نظرت داخلي فلم اجده ..ضاع نوري
الحمد لله رب العالمين
مرت بظروف صعبه اوي الاسبوع اللي فات
كنت فاكره اني تعبانه تعب بسيط ..لاقيت الموضوع في ايام بيكبر
و زعلت اوووي و مين غير تفاصيل دكتوريه هههههه
و استغفره و اتوب اليه من كل ذنب ..و احتسب ما مريت بيه و ما أمر بيه تكفير عن ذنوبي
كل واحد منا عنده كنز
اجمل الكنوز هي اللي بتتشال فترات طويله من الزمن
زي ما بيقولوا ..كل ما تتدفن تبقي قيمتها اكبر
كنت ..و لا زلت اقول ان اجمل كنز هوالمشاعر
اغلي كنوز البنت هو مشاعرها
قلبها ..احاسيسها ..يااه بس مين يفهم و يقدر
بس مين يعرف الايام دي ..في زمن الزيف و الكدب و الخداع
الكنز عند البنت ..هو اول دقة قلب بجد
هو اول احساس جواها بالحب
هو اول كلمه بحبك تقولها
هو اول نظرة مليانه حنيتها لحبيبها
هو خوفها عليه ..انتظرها له ..
رعبها اذا حصل له اي حاجه ولو بسيطه
الكنز ...هو شوقها ليه و هو معها
هو ..و هو ....وهو و مش هلاقي وصف
الكنز هو املها في انها تلاقيه ..حتي مع استحاله ده
الكنز هو الحب الحقيقي
و لما تلاقي حد تديله كنزك ..ابقي خد بالك ..عشان هو كنزك
يا تري في حد لسه عارف ان في شيء اسمه كنز في الدنيا اللي احنا عيشنها
و في حد يستاهل نديله كنزنا
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كان بداخلي الكثير
عن ما اريده في كوني أمراه تريد ان تشعر انها مكرّمة في دنيا تناست الناس فيها الفرق بين
الرجل و المرأة
أريد ان اشعر بحقي في الاحترام كون الدنيا فرضت علّي العمل
اريد أن أشعر أني أمرأة كرّمها الله و لكن الظروف اضطرتها كالكثيرات ان تعول نفسها
أو كالكثيرات تعول أسرها ..فهل هذا ينقص من كوني امرأه كرّمها الله
أحيانا ما نقابل الشخص المناسب
ولكن ..و اه من لكن
كلمه من ثلاث حروف ياتي بعدها ما لا نرغبه
و لكن ..يكون هذا الشخص المناسب ..و جاء ...
ولكن ..ليس في الوقت المناسب ..او ..ليس في الظروف المناسبه
و كونك تعرف أنه المناسب ..هو أقسي ما يمكن
وكونك تعرف انه جاء ...هو أصعب ما تشعر
أما كونك توقن أنه المناسب الذي جاء في الوقت غير المناسب
فانه الموت حقا
لا أحب أن أبالغ ..ليس من شيمي
و لكنه الموت حقا
يوم تصحو فلا تجد الحياه
يوم تفتح عيناك فلا تري نور الصباح
يوم تنظر فلا تجد أناااااااااااس
يوم تشعر انك ممتلأ ...بالخواااااء
يوم تمد يدك ..فتجدها فارغه ..
ممما .. من أحساسك بيده
يوم تتذكر كلمه قالها ..فتتبدل ملامحك
و لكن ..لا يوجد شيء يحدث في هذا الكون بلا سبب
فما سبب أن تقابل هذا - المناسب- في الوقت -غير المناسب
أري أن السبب هو أن الدنيا أحبت أخيرااا
أن تجعلك تشعر أن لدي
قلب ما زااااال ............................ينبض
طفله احببتها من برأه ملامحها .. ستقولون ان كل الاطفال لهم ملامح بريئه و لكنها طفله مميزة
اذا ريتموها تجدون في ابتسامتها ما يجعلكم تتعلقون بها
و في عيونها نظره تجبركم علي حبها
نعم .......... انها برأه الاطفال في زمن كثرت فيه الاقنعه
حادثتني امها - فتاه جميله تدخل قلوبكم كطفلتها -كانت تحادثني و هي قاربت علي الصراخ
هل تعلمون مما تشتكي هذه الام الصغيره ؟ نعم من طفلتها
كانت تقول انها ترهقها و تتعبها و انا اعلم انها لا تبالغ ..تشكي و تقول كم دفعت لي هذه البنت كي اتحمل كل هذا
تمنيت ان اقول لها انها حبيبتي تدفع الكثير
تدفع ابتسامه تمليء دنياكي بهجه
تدفع حضن دافيء يشعرك بالحب
تدفع نظره من عينيها تجعلك تطيري عاليا
تدفع كلمه تقولها لا تقدر بثمن
و غدا ستدفع اكثر ستكون يوما قريبا الفتاه اليافعه التي تصاحبك و تحدثينها و حتي تتشاجرين معها
رعاها الله و حفظها
و لكنه الانسان لا يشعر بما بين يديه فلنحمده علي نعمه التي بين ايدينا و لا نشعر بها
رب اني لما انزلت الي من خير فقير